maandag 9 januari 2012

08 januari 2012 : 40ste Halve Marathon Egmond aan Zee

Voor het zesde jaar op rij alweer was het tweede weekend van januari voor ons de tijd om naar Egmond aan Zee af te reizen. Hoofddoel naast een hoop gezelligheid natuurlijk op zondag het hardlopen. Gisella ging weer voor de kwart en ik voor de 5e keer voor de halve marathon. 5e keer....we waren er 6 keer maar in 2010 werd de halve van Egmond afgelast.
Vrijdagmiddag rond de klok van 1/2 3 komen we na een rit van 2 ur bij ons appartemet aan. We zitten dit jaar weer bij van Speijk aan het strand. We worden weer hartelijk ontvangen met koffie en brengen de spullen naar boven. Dan even het dorp in boodschappen doen voordat we met Ron en Yvonne gaan borrelen en eten. We hebben nog net genoeg tijd over voor een rondje van 30 minuten hardlopen. Ik loop 3 km tegen de wind in in mijn D2 tempo richting Bergen aan Zee en keer na 15 minuten om terug richting Egmond en versnel onderweg een aantal keer. Dan lekker ff douchen en borrelen en heerlijk 3 gangen dinertje bij van Speijk. Ook even het schema gemaakt voor de lopers van de Nijmeegse Loopschool voor de komende weken.

De volgende dag heerlijk ontbeten, de start van de strandrace Egmond Pier Egmond gekeken (die startten al om 09:30 uur vanwege het hoge water later die dag) en rond de klok van 10:00 uur gaan Gisella en ik een rondje lopen over strand en duinen over een gedeelte van het 10,5 km parcours. We hebben daar al eesn gewandeld met Nanouk (die er door haar operatie niet bij is helaas dit jaar) herken ik later. De zon schijnt heerlijk maar het waait wel hard. We klimmen de Bloedweg op, dalen af het dorp weer in en na ongeveer 45 minuten zijn we weer terug. Onderweg was het heerlijk:

Wat een hoogte. Vanaf het strand is het pad omhoog erg smal en bestaat uit mul zand waar de kwart marathon deelnemers dan ook vaak moeten wandelen vanwege de drukte. 's Middags brengen we weer even een bezoek aan Sporthuis Visser. Het laatste bezoek want ze gaan verhuizen naar Alkmaar. Ik koop nog een mooi Adidas singletje en Gisella schaft nieuwe roze On's aan.

Na lekker kibbeling te hebben gegeten gaan we met vieren een heerlijke wandeling maken voordat het avondprogramma onze eigen pastaparty gaat beginnen. We lopen over, hoe kan het ook anders, het strand en opnieuw de strandopgang van de kwart marathon maar nemen nu beneden een ander pad linksaf. De zon is nu weg en het is best wel fris maar het is niet minder heerlijk om in de buitenlucht te zijn. Bij zondersondergang zijn we klaar met de wandeling.

Zaterdagavond lekker pasta eten met een toetje erbij en dan mentaal voorbereiden op zondag. De wind is gunstig dus wie weet......Om 10:30 uur gaat Gisella van start op de kwart marathon. Ik sta met iemand te kletsen die ook de halve gaat doen wat voor kleding te dragen als Gisella al het strand oploopt bijna gemist maar met een sprintje weet ik toch nog wat meer foto's te maken. Ze moet nu nog 7,5 km dus ik ga gauw terug naar ons appartement om om te kleden en op te warmen. Tegen de tijd dat ik haar aan de finish verwacht kom ik weer naar buiten en met 59:49 minuten loopt Gisella 2 minuten van haar Egmond beste tijd af.

Dan wordt het langzaam tijd dat ik naar het startvak ga. 12:25 uur zal ik worden weggeschoten vanuit het vak met wedstrijdlopers. Eens kijken of dat voordeel gaat opleveren met de drukte in de duinen en op het strand. In het dorp is het weer vanouds druk en ik start dan ook redelijk rustig en zuinig om tevens warm te worden voordat de wedstrijd echt gaat beginnen. De eerste 2 km zijn vergelijkbaar met vorig jaar maar vanaf km drie kan in echt snelheid gaan maken. Oppassen bij het strand opkomen en dan 7 km richting Castricum.
Op het strand loopt het heerlijk. Mijn km tijden liggen rond de 4:10 minuten en das zo'n 25-30 seconden sneller dan anders. Na 5 km passeer ik in 21:17 seconden. Dan zie ik een man die als naam op zijn nummer BRAM heeft staan. Ik kijk eens goed en het is inderdaad Bram Bakker. Ik zeg tegen hem dat ik zaterdagavond nog in zijn boek de halve van Egmond heb zitten lezen en dat dat goed was voor de motivatie. Hij loopt heerlijk geeft ie aan en vertelt me over een editie welke eerst door de duinen ging en dat op de terugweg ze storm in de rug hadden en de lopers over het strand heenvlogen. We lopen nu 4:04 geeft hij aan dus ik weet meteen hoe snel we op dat moment lopen. Na ongeveer een km besluit ik weer gas te geven en er vandoor te gaan. Op naar het 10,5 km punt.
De km's vliegen voorbij en voor ik het weet zijn we alweer toe aan de laatste km van het eerste deel. De haag supporters is hier echt enorm, met lopers is het niet druk en ik kan dan ook redelijk simpel het strand af en tempo houden. Na 43:30 minuten kom ik het strand af om aan de terugweg door de duinen te gaan beginnen. Het valt me meteen op dat in tegenstelling tot eerdere edities het flink waait in de duinen. Verder is het nu t/m km 12 op en af en ook hier is het zand muller dan anders dus is het even afzien. Na iets meer dan 12 km draaien we het fietspad op en zullen we alleen nog maar op verharde wegenlopen. Mijn gemiddelde km tijd ligt op 4:15 minuten en deze weet ik zo de rest van de wedstrijd te houden. Door aan te sluiten bij groepjes of andere lopers wordt ik door de wedstrijd heen geholpen. Ik kan ook niet harder en dat komt voor mijn gevoel mede door de koude die er heerst. 15 km gaat in 01:02:34 en het aftellen kan beginnen. Ik merk om me heen dat iedereen het wel zwaar heeft en als er dan een fikse tegenwind of klein heuveltje de kop opdoet lijt alles wel dubbel te tellen nu. Nog een klein stukkie en dan nog de Bloedweg opklimmen.
Daar gaan we de Bloedweg op en dit redelijk eenvoudige klimmetje werp in ieder geval niet mijn gemiddelde km tijd achteruit al gaat het wel wat langzamer nu. Dan het dorp in en de laatste km breekt aan. Bij Hotel Zuiderduin staan ook weer velen ons aan te moedigen. Gisella mist me met de foto maar Ron maakt een mooie serie. Dan over de weg langs het strand tegen de wind in en ik probeer al te versnellen. Op de aktiefoto's zie ik zojuist dat me dat goed afging. Dan de boulevard op met volle tegenwind en ik ga helemaal links lopen en loop daar lekker allen. In 01:28:44 ga ik over de finish en wordt nog even omgeroepen door de speaker. Ik ben keiblij en neem medaille, drinken en poncho in ontavngst. Ik sta samen met een andere loper te klungen om dat ding aan te krijgen als Leon Nilissen ook aankomt. Hij was sneller maar wist me niet in te halen wat ie wel ging proberen. Snel de hekken uit en op naar het warme van Speijk want ik heb het me een partij koud.

01:28:44! Een PR op de halve marathon sinds 2009 CPC en dat in Egmond aan Zee. Hier liep ik vorig jaar 2011 mijn beste tijd tot nu toe : 01:34:08. Een dikke verbetering dus van PR en PPR! Ik maart heb ik er weer 2 op het programma staan en de tijd van Egmond moet verbeterd kunnen worden.........En voor het eerst vanuit het wedstrijdvak en buiten de eerste 2 km in het dorp lekker rustig geweest onderweg en daar heb je vooral in de duinen veel profijt van. 's Avond nog lekker uit eten aan het strand bij de Schelp en het halve marathon weekend zit er na een laatste overnachting weer op helaas. Enne oha...always thumbs up!

Sportieve groet en tot 13 januari 2013 in Egmond!

Corné

1. Was weer een super weekend! Heb al weer zin in volgend jaar, maar dan weer met ons Noukie hoop ik.

2. Top tijd beiden en een moi verslag van Egmond.
    Het was mooi en genieten.

3. Geweldige prestatie voor allebei.PROFICIAT. Leuk verslag van het geheel.

4. Ha die Corné,

Nogmaals: een superprestatie! Op naar Venlo voor een nog scherpere tijd. Groet Ton

5. Sorry voor de late reactie maatje :-)

Wat een bakkie kibbeling al niet kan doen Corne!
    Nogmaals van harte proficiat, met je dik verdiende pr en ppr, SUPER !!!