zondag 18 maart 2012

4 en 17-maart 2012 Nico de Witt Marathon, Beek en Voorjaarsloop, Dodewaard 5 km

Na een lange januari en februari maand waar ik na de Leemkuilcross alleen nog getraind heb sloeg het noodlot begin maart toe. Na een heerlijke donderdagvondtraining op 1 maart op de baan de volgende dag een griepaanval. Tja...en wat doe je dan. Zaterdag lijkt het wel te gaan en dan ga je zondag 4 maart 2012 toch van start op de Nico de Witt Halve marathon in Beek-Ubbergen. Misschien wel niet verstandig maar ja...wie weet.
Samen met Evert, Simon en Paul aan de start. De eerste 3 km lopen nog wel lekker (zie foto hieronder) maar allengs wordt het zwaarder en zwaarder. Gelukkig tonen de Simon en Evert wat compassie met me en t/m 7 km blijven we gedrieën en tot ca. 10 km blijft Evert mij me. Ik zeg hem dat hij er dan toch echt vandoor moet gaan om nog een leuke tijd te lopen. Ik red me wel.....
Na 10,5 km (de helft van de halve marathon) besluit ik even te stoppen om op adem te komen en wat snot eruit te gooien. 10,5 km gingen in een gemiddelde km tijd van 4:22 minuten/km maar vanaf hier moet ik besluiten al uit te gaan lopen. Ik zet een tempo in van 5:00 min/km en dit kan ik best volhouden tot de finish. Bij ca. 16 km is gelukkig de drankpost waar ik weer een pauze inlas en veel drink. Dan de laatste 5 km ook weer in een tempo van 5:00 min/km (ongeveer dan). Het enige wat nu meezit is dat ik in de staart van de 10 km lopers terecht ben gekomen en dat je van loper naar loper kan lopen. In een handgeklokte tijd van 01:38:08 kom ik over de finish en ik ben dan ook doodop inmiddels.
Het enige positieve van vandaag is natuurlijk dat ik de missie heb volbracht. De griep/verkoudheid sleep ik vervolgens nog een dag of 14 met me mee en op donderdag 15 maart gaat het dan uiteindelijk wel weer goed. Ik heb in de tussenliggende periode dus ook minder kunnen trainen voor de halve marathon van Venlo dus hoop dat dat niet teveel zijn weerslag zal hebben op het eindresultaat op 25 maart aanstaande.

Om mijzelf nog aan een laatste test te onderwerpen ging ik voor de Voorjaarsloop naar de Dijkrunners in Dodewaard op zaterdag 17 maart. Ik heb veel km's gemaakt deze week om de schade nog wat proberen in te halen....Het is weer gezellig bij de Dijkrunners en er zijn weer veel bekenden aanwezig. Om 16:25 uur mag ik van start voor mijn 5 km. De eerste 2,5 km gaan verbazingwekkend goed. km 1 op de betonnen baan in 3:45 min/km en km 2 op baan en buitengebied in 3:49 min/km. Dan rechtsaf naar het keerpunt waar mijn gemiddelde km tijd zomaar 2 seconden omhoog schiet. Ik loop in een groepje van 3 en dat is hier ook wel eens anders. Ik zie aan de tijd op mijn horloge dat het gemiddelde iets zakt maar ik besluit bij de andere 2 te blijven. Bij 3 km (3:56 min/km) moet een van de twee eraf en ik ga met de andere door. Dan terug naar de baan en ik besluit bij het 4 km punt (3:56 min/km) ervandoor te gaan. Ik laat mijn medeloper achter me en haal er nog een in. Dan als het laatste rondje aanbreekt haalt deze laatste me weer bij maar ik kan nog lekker versnellen voor mezelf naar een eindtijd van 19:24 minuten (3:51 min/km). Alle 5 de km's onder de 4:00min/km dus keitevreden over deze laatste testloop voor Venlo waar het tempo nog wel lager mag liggen uiteraard.

Na de Venllop halve marathon de korte afstanden en dan op naar de Jungfraumarathon. Een zomer lang lekker lang trainen.

Sportieve groet, Corné

1 opmerking:

  1. Eigenlijke dikke foei... jij moet toch beter weten om net voor/tijdens/na een griep te gaan lopen! (En dan nog een tijd wegzetten van 1:38... schande!)*grapje*

    BeantwoordenVerwijderen